Saturday, 12 January 2013

Pembiayaan MBSB | Disclosure Sheet


PRODUCT DISCLOSURE SHEET
     
Please read this Product Disclosure Sheet before you decide to take up the product /  Sila baca Helaian Makluman Produk ini sebelum anda membuat keputusan untuk memohon produk ini. 
MBSB PERSONAL FINANCING-I /
PEMBIAYAAN PERIBADI-I MBSB
     



Sila pastikan anda telah membaca terma dan syarat.
1.    What is this product about? / Apakah produk ini?  
This is an unsecured personal  financing which is calculated on fixed rate basis / Produk MBSB ini adalah kemudahan   pembiayaan peribadi tanpa cagaran di mana kadar keuntungan dikira berdasarkan kadar tetap.
       
   
2.     What is the Shariah contract applicable? / Apakah konsep Syariah yang berkenaan?   
MBSB Personal Financing-I product is based on the Shariah contracts of Tawarruq and Murabahah. The product involves purchase and sale of tele-communication airtime as the commodity (asset) / Produk Pembiayaan Peribadi-I MBSB berdasarkan kontrak Syariah Tawarruq dan Murabahah. Produk ini melibatkan pembelian dan penjualan ‘masa siaran’  tele-komunikasi sebagai komoditi (aset).
   
·       Tawarruq is defined as an arrangement that involves a purchase of an asset based on Musawamah or Murabahah and a subsequent sale of the same asset to a third party in order to gain cash money / Tawarruq ditakrifkan sebagai suatu pengurusan yang melibatkan pembelian aset berasaskan konsep Musawamah atau Murabahah dan jualan berikutnya aset yang sama kepada pihak ketiga untuk mendapatkan tunai. 
   
·       Murabahah is defined as a sale with marked-up profit made known to the customer / Murabahah adalah jualan termasuk  keuntungan yang dimaklumkan kepada pelanggan.
   
   
3.    What do I get from this product? / Apakah yang saya perolehi dari produk ini?  
·       Financing Amount / Jumlah Pembiayaan  
·       Financing Tenure / Tempoh Pembiayaan 
·       Profit rate: Fixed Rate of / Kadar Keuntungan Tetap  
·       Total Selling Price / Jumlah Harga Jualan  
   
   
4.    What are my financial obligations? /  Apakah tanggungjawab saya?  
·       Monthly Repayment / Bayaran Ansuran Bulanan    :  RM1,332 (for the 1st 60th month/ untuk 60bulan pertama)
  RM1,749 (thereafter/ bulan seterusnya)
   
The Monthly Repayment payment is calculated in accordance  to the formula below /  Pembayaran balik bulanan dikira berdasarkan formula berikut:
   
{(P x I x N) +P} / n,           P = Approved Financing Amount / Amaun Pembiayaan diluluskan  
Where / dimana                 I =  Profit Rate per annum / Kadar Keuntungan setahun  
                                          N = Tenure of facility in Years / Tempoh Jangkamasa kemudahan dalam tahun  
                                          n = Tenure of facility in Months / Tempoh Jangkamasa kemudahan dalam bulan  
   
   
5.    What other charges do I have to pay? / Apakah yuran dan caj yang perlu saya bayar?  
·       Customers are required to pay the fees and charges as follows :  / Pelanggan  dikehendaki membayar fi dan caj berikut:
   
i.Stamp Duty / Duti Setem: Not Applicable / Tidak Berkenaan;
ii.Wakalah Fee / Wakalah Fi:                     RM38.00 per application / RM38.00 setiap permohonan;
iii.Takaful Contribution / Caruman Takaful: Based on financing amount, tenure and customer’s age  Berdasarkan kepada amaun, tempoh pembiayaan dan umur pelanggan;
iv.Processing Fee / Yuran Proses:              Based on package applied / Berdasarkan kepada pakej yang  dipohon.
   
6.    What if I fail to fulfill my obligations? / Apakah yang akan berlaku jika saya gagal memenuhi tanggungjawab saya?  
·       Compensation (Ta’widh) will be charged on you at 1% p.a on the amount in arrears and not compounded, causing the total outstanding to increase / Gantirugi (Ta’widh) akan dikenakan pada kadar 1% setiap tahun ke atas amaun tertunggak dan tidak  dikompaunkan, menyebabkan jumlah keterhutangan akan meningkat.
   
·      Ta’widh will be charged based on MBSB’s current rate which is equivalent to ‘MBSB’s Internal Cost of Fund‘ for the balance principal amount outstanding on the maturity date or the expiry of the Facility / Ta’widh akan dikenakan berdasarkan kadar semasa MBSB bersamaan dengan  ‘Kos Dalaman Dana MBSB‘ untuk jumlah principal baki tertunggak pada tarikh matang atau  tamat Kemudahan. 
   
·      Legal action may be taken if you fail to respond to the reminder notice / Tindakan undang-undang boleh diambil jika anda gagal untuk memberi respons kepada notis peringatan.
   
·      Legal action against you may affect your credit rating leading to your future credit assessment being more difficult or expensive to you / Tindakan undang-undang terhadap anda boleh menjejaskan penarafan kredit anda yang membawa kepada penilaian kredit masa depan anda menjadi lebih sukar atau mahal untuk anda.
   
7.    Do I need any Takaful coverage? Adakah saya memerlukan perlindungan Takaful?
·       Takaful coverage is required. The contribution amount will depend on your age and the tenure of financing applied and will be deducted upfront from the financing amount or to be financed into the financing amount (depending on respective packages) / Perlindungan Takaful adalah diperlukan. Carumannya akan bergantung kepada umur anda dan tempoh pembiayaan dan akan ditolak terus daripada amaun pembiayaan atau akan di biayai ke dalam jumlah amaun pembiayaan (tertakluk kepada pakej yg berkenaan)
   
  8.   What if I fully settle the financing before its maturity? Bagaimana sekiranya saya membuat penyelesaian sepenuhnya ke atas pembiayaan ini sebelum tarikh  matang?
·       You will need to pay the outstanding balance and any amount due payable to MBSB.  In cases of early settlement of the facility by you, an Ibra (rebate) adjustment will be done by MBSB based on the regulations set by Shariah Advisory Council of Bank Negara Malaysia (BNM) / Anda  perlu membayar baki tertunggak dan apa-apa amaun yang perlu dibayar kepada MBSB. Dalam kes- kes penyelesaian awal pembiayaan oleh anda, pelarasan Ibra’ (rebat) akan dilakukan oleh MBSB berdasarkan peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia (BNM). 
   
9.    What is the major risk? Apakah risiko utamanya?
·       Should you encounter any difficulty in meeting your obligations, please contact us in advance to discuss repayment alternatives. This is to avoid legal action if you are unable to pay your monthly repayment / Sekiranya anda menghadapi apa-apa kesukaran dalam  melaksanakan tanggungjawab anda, sila hubungi kami terlebih dahulu untuk membincangkan alternatif pembayaran balik. Ini adalah untuk mengelakkan tindakan undang-undang jika anda tidak dapat membayar balik bayaran bulanan anda.
   
       
10.    Do I need a guarantor or collateral? / Adakah saya memerlukan penjamin atau cagaran?
·       No guarantor or collateral is required. / Penjamin atau cagaran tidak diperlukan. 
   
       
11.    What do I need to do if there are changes to my contact details? / Apakah yang perlu saya lakukan jika terdapat perubahan pada maklumat untuk menghubungi saya? 
·       It is important that you inform us of any change in your contact details to ensure that all correspondences reach you in a timely manner. Please contact 1800-88-4000 or visit the nearest MBSB branch to update the change(s) / Ia adalah penting bagi anda untuk memaklumkan pihak kami tentang sebarang perubahan dalam butir-butir perhubungan anda untuk memastikan bahawa semua surat-menyurat sampai kepada anda tepat pada masanya. Sila hubungi 1800-88-4000 atau kunjungi cawangan MBSB terdekat untuk mengemaskini perubahan.  
       
12.  Where can I get further information? / Dimana saya boleh mendapat maklumat lanjut?
·       Should you require additional information on MBSB Personal Financing-i, please visit our website www.mbsb.com.my or contact us at: / Jika anda memerlukan maklumat lanjut berkenaan dengan Pembiayaan Peribadi-I MBSB, sila layari www.mbsb.com.my atau hubungi kami di:
   
Personal Financing –I Sales Department  
10th Floor, Wisma I & P  2,   
46, Jalan Dungun,  
Damansara Height,  
50490 Kuala Lumpur  
Tel           : 03-2082 8000 / 1800-88-4000  
Fax          : 03-2096 1063  
Website   : http://www.mbsb.com.my  
       
IMPORTANT NOTE: 
LEGAL ACTION MAY BE TAKEN AGAINST YOU IF YOU FAIL TO PAY THE MONTHLY INSTALLMENTS OF YOUR PERSONAL FINANCING-I FACILITY / TINDAKAN UNDANG-UNDANG AKAN DIAMBIL SEKIRANYA ANDA GAGAL MEMBAYAR BAYARAN ANSURAN BULANAN PEMBIAYAAN PERIBADI-i ANDA
   
Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit has been established by Bank Negara Malaysia to provide free services on money management, credit counseling, financial education and debt restructuring for individuals. For enquiry, please call 1-800-88-2575. / Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit telah ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia untuk menyediakan perkhidmatan pengurusan kewangan, kaunseling kredit pendidikan   kewangan dan penstrukturan semula pembiayaan secara percuma kepada individu. Untuk membuat pertanyaan, sila hubungi talian 1-800-88-2575   
   
The information provided in this disclosure sheet is valid as at 9 January 2013.